Wat gaat er mis?

Er kunnen veel oorzaken zijn voor slecht slapen. Vaak versterken ze elkaar. Iemand die na slecht slapen veel koffie drinkt om wakker te blijven, kan zijn slaap de volgende avond weer in gevaar brengen. Mensen die ’s avonds inspannende dingen doen zoals sport, spannende films kijken, computerspelletjes spelen kunnen vaak moeilijk in slaap komen. Te veel eten voor het naar bed gaan kan ook de slaap beïnvloeden. Maar er zijn ook veel oorzaken die met emoties te maken hebben.

Piekeren en emoties
Veel mensen met slaapproblemen zijn hevige piekeraars. Ze worden uit hun slaap gehouden door gedachten die blijven rondmalen. Allerlei emoties in het leven van mensen kunnen hun weerslag hebben op het slapen. Denk aan woede, angst, verdriet en plezier. Als je heel opgewonden bent over het behalen van een diploma of angstig bent voor een sollicitatiegesprek bouw je spanningen op in je lichaam en de afscheiding van het hormoon adrenaline jaagt de hartslag en de bloeddruk omhoog. Daardoor kan je niet slapen.

Vicieuze cirkel
Slechte slapers zitten in een vicieuze cirkel. Na slechte nachten maken ze zich zorgen over de komende nachten. ‘Als ik niet slaap functioneer ik morgen niet,’ is een veelvoorkomende gedachte. Mensen gaan verkeerde leefgewoonten aanleren om maar te kunnen slapen: alcohol, te lang op bed liggen, veel eten of roken. U lost daar de stress niet echt mee op.